Followers

Thursday, July 28, 2011

JADUAL HARIAN SEORANG MUSLIM DI BULAN RAMADHAN


SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN AL-MUBARAK


4.00 pagi Bangun

Berdoa kepada ALLAH dengan doa :
Segala puji bagi ALLAH yang telah menghidupkan aku setelah DIA mematikan
aku dan kepadaNYAlah aku akan dikembalikan. Berniatlah untuk melaksanakan
sebanyak-banyak kebaikan hari itu. Mandi dan membersihkan diri.
Mengambil wudhu dan memakai pakaian yang suci untuk beribadah,
berwangi-wangian.

4.20 pagi Solat Sunat Taubat

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat taubat 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, rakaat kedua
selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah
tangan memohon ampun kepada ALLAH. Menangislah menyesali dosa-dosa.

Solat Sunat Tahajjud

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat tahajjud 2 rakaat kerana ALLAH
Taala. Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, rakaat
kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang,
angkatlah tangan berdoa kepada ALLAH.

Solat Sunat Hajat

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat hajat 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Selepas Al-Fatihah rakaat pertama baca ayatul Kursi 1 kali.
Selepas Al-Fatihah rakaat kedua baca surah Al-Ikhlas 11 kali. Ketika sujud
terakhir baca 11 kali dan sertakan di dalam hati segala hajat-hajat kita.

Solat Sunat Witir

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat witir 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Selepas salam, bangun lagi dan sembahyang witir 1 rakaat.
Perbanyakkan berdoa kepada ALLAH dengan penuh rasa kehambaan, rendah diri,
meminta-minta, merintih-rintih, agar ALLAH ampunkan dosa-dosa kita,
taubat kita, terima amalan kita, memperkenankan doa dan permintaan kita.

5.00 pagi Makan Sahur

Menggosok gigi dan membersihkan sisa-sisa makanan di mulut.

5.28 pagi Bersiap menunggu waktu Subuh dengan membaca Al-Quran atau
berselawat.

Sembahyang sunat Subuh, sembahyang Subuh berjemaah.
Selesaikan wirid harian di tikar sembahyang atau baca Al-Quran hingga terbit
matahari.

7.00 pagi Membuat persiapan ke tempat kerja.

Melangkah ke tempat kerja dengan membaca Bismillah dan doa kepada ALLAH
agar semua aktiviti kita diberkatiNYA. Sentiasa berselawat kepada Rasulullah
SAW sama ada menyebutnya atau di hati.
Banyakkan istigfar/meminta ampun. Melaksanakan kerja dengan bersemangat dan
penuh
bertanggungjawab. Datangkan rasa bahawa ALLAH sentiasa memerhati kerja-kerja
yang di lakukan dan yakinlah DIA akan membalas segala kebaikan yang kita
buat.

10.00 pagi Sembahyang Sunat Dhuha

Ia adalah sumber rezki yg berkat kalau istiqamah diamalkan.

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat dhuha 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Penuhi masa rehat tengahari dengan menambah ilmu atau membaca Al-Quran.
Elakkan sungguh-sungguh dari melakukan dosa walaupun kecil dan perkara yg
sia-sia.

Contoh dosa-dosa : mengumpat mengutuk, menyindir yang menyakitkan orang,
bergaul bebas tanpa menjaga syariat seperti berbual dengan bukan muhrim
mengenai perkara yang tiada sangkut paut dgn kerja.

12.45 tgh Bersiap untuk solat Zohor.

Menunggu waktu bersembahyang dengan berselawat. Solat Zohor berjemaah.
Laksanakan juga solat sunat Rawatib Bersujud. Syukur setelah selesai
sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yg
memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.

4.15 ptg Bersedia untuk solat Asar.

Solat Asar berjemaah. Laksanakan juga solat sunat Qabliyah. Bersujud
syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima
kasih kepada ALLAH yg memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.

5.30 ptg Persediaan Malam

Membeli barang-barang keperluan berbuka dan sahur
Tanpa berlebih-lebih. Ingatlah walaupun syaitan dirantai tetapi nafsu
masih ada dlm diri kita !!!

6.30 ptg Memperbanyakkan doa sebelum berbuka.

Kerana di waktu itu adalah masa yang mustajab doa. Ingatlah sabda
Rasulullah SAW : "Ramai orang yang berpuasa, yang mereka dapat hanya
lapar dan dahaga", merintihlah kepada ALLAH memohon agar amalan kita
diterima.

Apabila masuk waktu magrib.

Bacalah doa dan berbuka :
Wahai Tuhan, kerana Engkaulah aku berpuasa, kepada Engkaulah aku beriman
dan dengan rezki engkaulah aku berbuka. Berbuka puasa dengan makanan
manis seperti buah kurma dan meminum air, terus menunaikan solat maghrib
berjemaah, setelah itu barulah makan makanan berat.

8.00 mlm Solat Isya' berjemaah dan diteruskan dengan solat Terawih.

Cuba pertahankan solat terawih walau bagaimana keadaan sekalipun kerana
fadhilatnya amat besar. Bacalah Al-Quran dengan penuh tawadhuk, seeloknya
baca dengan bertadarus ( berkumpulan bergilir-gilir, seorang baca, yang
lain menyemaknya), cuba khatamkan membaca Al-Quran paling kurang satu
kali sepanjang ramadhan. Kebanyakan imam-imam besar mengkhatamnya dua kali
dalam sehari (60 kali sebulan Ramadhan)

11.00 mlm Memperbanyakkan istigfar sebelum tidur.

Berniatlah utk puasa esok hari dgn berniat : Sahaja aku berpuasa hari
esok untuk menunaikan puasa ramadhan yg wajib ke atasku , tahun ini kerana
ALLAH Taala. ( JANGAN LUPA!!!)

Tidur awal agar dapat bangun utk beribadah.
Bacalah doa sebelum tidur :
Dengan namaMU Ya ALLAH! Aku hidup dan mati. Ingatlah tidur adalah mati
yg sementara, kemungkinan kita dipanggil ALLAH ketika tidur

15 ulasan:

Sue @ Nenie said...

Semoga kita mendapat keberkatan dariNya....

saya bukan tomato said...

sama2 saling mengingati kan .. :)

camat menyambut ramadan ! ^^

zures said...

Sue @ Nenie...Aminnnnn

zures said...

saya bukan tomato....Selamat menyambut Ramadhan Al mubarak ye...semoga bertambah amalan kita nanti...

darkrose~ said...

ya Allah...'azimmmmm~ syukran!:) nak kongsikan kat blog ros boleh?:)

zures said...

darkrose....dipersilakan...perkara yang baik. Semoga kita sama-sama mendapat keberkatan dariNya...

kakyon said...

zu,
semuga kita dpt lakukannya sehingga menjelangnya shawal..amiinn

cik tikah said...

alhamdulillah, rasa bersyukur sgt kalau cik tikah mampu buat macam apa yang tuan blog ini boleh buat :)

stellaizz said...

selamat beramal.......selamat berpuasa dr stella

zures said...

kak yon...selamat berpuasa dan beramal ye...

zures said...

cik tikah...saya pun kadang-kadang tak dapat juga nak ikut tapi sekurang-kurangnya kita boleh jadikan panduan ke arah menjadi insan terbaik...amin..

zures said...

stellaizz...selamat berpuasa juga buat stella..

oakleyses said...

louis vuitton handbags, jordan shoes, burberry outlet, true religion jeans, true religion jeans, louboutin, michael kors outlet, oakley sunglasses cheap, burberry outlet, prada handbags, coach outlet, coach purses, coach outlet store online, gucci outlet, christian louboutin shoes, prada outlet, polo ralph lauren outlet, michael kors outlet, tiffany and co, air max, longchamp outlet, air max, longchamp handbags, ray ban sunglasses, polo ralph lauren outlet, ray ban sunglasses, oakley sunglasses, louis vuitton outlet, kate spade handbags, michael kors outlet, tiffany and co, louis vuitton outlet, michael kors outlet, tory burch outlet, nike free, louboutin outlet, michael kors outlet, louis vuitton outlet stores, louboutin shoes, oakley sunglasses, nike shoes, michael kors outlet, kate spade outlet, coach factory outlet, louis vuitton, longchamp handbags, chanel handbags

oakleyses said...

asics running shoes, jimmy choo outlet, canada goose, canada goose outlet, moncler outlet, mont blanc, marc jacobs, wedding dresses, lululemon outlet, new balance shoes, ghd, reebok outlet, canada goose, canada goose jackets, beats by dre, mcm handbags, ugg boots, baseball bats, birkin bag, canada goose uk, babyliss pro, giuseppe zanotti, valentino shoes, moncler, chi flat iron, abercrombie and fitch, herve leger, north face outlet, ugg, iphone 6 cases, air max, moncler, canada goose, ugg australia, insanity workout, instyler, moncler, p90x, bottega veneta, ugg pas cher, hollister clothing store, uggs outlet, ferragamo shoes, soccer jerseys, soccer shoes, north face jackets, rolex watches, celine handbags, nfl jerseys, ugg boots

oakleyses said...

ray ban sunglasses, north face, sac guess, michael kors, michael kors pas cher, nike free, sac louis vuitton, sac longchamp, nike huarache, louis vuitton, ralph lauren, timberland, sac burberry, longchamp, sac hermes, polo ralph lauren, nike roshe run, converse pas cher, nike free pas cher, hollister, nike blazer, hollister, vans shoes, ray ban pas cher, sac louis vuitton, louis vuitton uk, north face, nike roshe run, polo lacoste, air max, nike air max, barbour, mac cosmetics, lululemon, nike tn, louboutin, mulberry, oakley pas cher, nike roshe, longchamp, vanessa bruno, michael kors, air force, vans pas cher, new balance pas cher, nike trainers, hollister, hogan outlet, air jordan, abercrombie and fitch