Wednesday, December 15, 2010

WHY?






Rasulullah (SAW) bersabda:
"Islam bermula sebagai sesuatu yang asing
dan akan kembali menjadi asing sebagaimana permulaannya,
jadi berilah khabar gembira kepada orang asing itu!"

SALAM PENUH KECERIAAN

Hot Comments
Comments Graphics

Wednesday, December 8, 2010

BAHAYA MENINGITIS KEPADA KANAK-KANAK

Ibu-ibu yang melahirkan mesti tahu tentang meningitis ni kan.
Sebab tu setiap ibubapa dipastikan mengambil suntikan pencegah meningitis ini
kepada setiap anak mereka sewaktu masih kecil lagi.
Kalau di hospital swasta beratus jugalah kena setiap kali mendapatkan
suntikan ini.


BAHAYA MENINGITIS KEPADA KANAK-KANAK:

SIKAP ibu bapa yang tidak memberikan perhatian serius sekiranya anak-anak mereka menangis mungkin akan memberi kesan jangka panjang kepada anak itu sendiri.

Ini kerana kebanyakan ibu bapa mentafsirkan tangisan anak lebih-lebih lagi bayi adalah berpunca daripada rasa tidak selesa, ingin membuang air besar, demam biasa dan sebagainya.

Tanpa mereka sedari, bahawa anak yang menangis terutamanya disertai dengan nada tinggi dan berlarutan mungkin disebabkan oleh penyakit meningitis yang dihidapi oleh anaknya.

Menurut Pakar Perunding Kanak-kanak, Fakulti Perubatan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Prof. Madya Dr. Zulkifli Ismail, meningitis adalah jangkitan kuman ke atas selaput otak dan ia merupakan satu keadaan kecemasan perubatan.

Beliau berkata, terdapat dua kumpulan utama meningitis iaitu yang disebabkan jangkitan bakteria dan disebabkan jangkitan virus. ''Meningitis yang disebabkan bakteria lebih berbahaya walaupun ia boleh dirawat dengan ubat-ubat tertentu.

''Sebaliknya meningitis yang disebabkan jangkitan virus tidak mempunyai ubat-ubat tertentu dalam merawatnya,'' jelasnya.

Kata beliau, ia berlaku kerana jangkitan yang melibatkan selaput otak yang dipanggil 'meninges' menjadi radang disebabkan kuman bakteria.

Menurut beliau lagi, ibu bapa agak sukar untuk mengenal pasti penyakit ini kerana pada permulaan penyakit itu anak mereka mungkin cuma akan mengadu demam dan sakit kepala sahaja.

Kata beliau, anak yang berusia kurang daripada dua tahun hanya demam dan menangis sahaja kerana mereka tidak dapat memberitahu kesakitan mereka yang sebenar.

''Penyakit meningitis ini boleh menyerang semua lapisan umur.

Kesan buruk

''Bagaimanapun, meningitis akan lebih berbahaya sekiranya menyerang kanak-kanak atau bayi,'' jelasnya.

Menurut beliau, meningitis yang teruk dan dibiarkan tanpa rawatan boleh mengakibatkan kesan buruk seperti lumpuh, cacat, kerencatan akal, pekak atau kurang penglihatan.

Lebih teruk kata beliau, meningitis yang tidak dirawat boleh membawa maut.

Katanya, kebanyakan anak yang menghidap meningitis dijangkiti daripada adik-beradik, ibu bapa, saudara-mara serta rakan-rakan yang berada di rumah atau datang melawat.

Menurut beliau lagi, mereka ini mungkin hanya selesema atau batuk sedikit tetapi anak boleh dijangkiti dan kuman merebak dari saluran pernafasan ke selaput otak.

JENIS BAKTERIA PEMBAWA MENINGITIS

Tiga jenis bakteria yang kerap didapati menyebabkan meningitis:

* Streptococcus pneumoniae
* Hemophilus influenzae
* Neisseria meningitidis

Bagaimanapun bakteria lain juga boleh menyebabkan meningitis berlaku.

TANDA-TANDA MENINGITIS

Tanda-tanda berlakunya meningitis banyak bergantung kepada jenis bakteria.

Sebagai contoh jika ia disebabkan oleh bakteria jenis streptococcus pneumoniae, seseorang itu akan mengalami batuk selesema selama seminggu sebelum demam tinggi dan sawan.

Bagaimanapun antara tanda-tanda seseorang itu mendapat meningitis pada peringkat awal termasuklah:

* Sawan
* Tidur sepanjang masa
* Sakit kepala (jika anak boleh memberitahu sakit)
* Kurang selesa
* Enggan minum
* Menangis sepanjang masa
* Bunyi tangisan berbeza sebaliknya bernada tinggi
* Muntah
* Lemah
* Mendapat ruam seperti lebam-lebam
* Tidak sedarkan diri
* Tidak tahan dengan cahaya lampu

Jika anak berumur kurang dua tahun, agak sukar untuk menentukan sama ada anak terkena meningitis atau penyakit lain.

Sebaliknya jika anak berusia lebih dua tahun, penyakit ini boleh dikesan melalui tengkuknya yang tegang dan mereka mengadu kesakitan apabila tunduk.

Kadang-kadang mereka juga boleh memberitahu sakit kepala.

KOMPLIKASI

Komplikasi awal pada masa rawatan ialah demam yang tinggi dan sawan yang susah dikawal.

Efusi subdura atau pengumpulan cecair di antara lapisan selaput otak terdapat dalam ramai pesakit meningitis.

Ia boleh mengakibatkan anak demam berpanjangan atau tekanan otak meningkat sehingga membahayakan kesihatan anak.

Malahan cecair ini juga boleh memanjangkan sawan anak dan jika gejala tenat, cecair tersebut terpaksa dikeluarkan melalui ubun-ubun kepala anak.

Bagaimanapun terdapat juga komplikasi lain yang perlu diberi perhatian oleh ibu bapa antaranya:

* Kurang pendengaran
* Timbul masalah neurologi seperti terencat akal atau tidak boleh berjalan.
* Buta
* Lembap belajar
* Sawan atau epilepsi

RAWATAN


* ANTIBIOTIK

Antibiotik yang sesuai boleh diberikan kepada mereka yang mendapat meningitis.

Jika pesakit berkenaan mendapat sawan, ubat sawan yang sesuai diberikan untuk mengawal sawan itu.

Tindakan ibu bapa membawa anak berjumpa doktor pakar adalah satu tindakan yang bijak dan dapat menyelamatkan anak daripada mendapat kesan yang lebih teruk.

* LUMBAR PUNCTURE (LP)

Sekiranya doktor berpendapat seseorang kanak-kanak atau bayi itu mendapat meningitis, doktor akan meminta agar lumbar puncture dilakukan selain memeriksa darah.

Lumbar puncture adalah satu prosedur di mana cecair tulang belakang diambil daripada pesakit untuk menentukan kuman dengan tepat.

Ini juga boleh menentukan antibiotik yang khusus serta tepat kebanyakannya bagi membunuh kuman tersebut.

Kebanyakan pesakit takut untuk menjalani LP kerana bimbang akan terencat akal, tidak boleh berjalan, bodoh dan sebagainya.

Namun ramai yang tidak tahu hakikatnya penyakit seperti lumpuh, tidak boleh berjalan dan lain-lain itu adalah disebabkan oleh penyakit itu sendiri dan bukannya disebabkan LP yang dijalankan oleh doktor.

LP adalah ujian yang tidak memudaratkan penyakit sebaliknya boleh memberikan maklumat mengenai penyakit itu sendiri.

Tambahan pula ia membolehkan doktor melakukan rawatan yang sesuai untuk mengubati penyakit berbahaya itu.

Sebelum LP dilakukan, keadaan seseorang pesakit diperiksa terlebih dahulu dan jika teruk seperti tekanan dalam otak terlalu tinggi, LP tidak akan dilakukan sehingga pesakit stabil.

LP adalah satu prosedur memeriksa cecair selaput otak dengan memasukkan jarum halus ke dalam tulang belakang (spine) pesakit dan membenarkan cecair serebrospina mengalir keluar ke dalam botol kecil untuk di hantar ke makmal hospital bagi memastikan jenis kuman yang dihidapi. Cecair tersebut yang dibiarkan keluar diletakkan ke dalam bekas yang disteril.

Specimen kemudiannya dihantar ke makmal untuk dibuat ujian bagi menentukan jenis kuman yang terdapat di dalamnya.

Melalui pemeriksaan cecair serebrospina, doktor dapat membezakan serta menentukan anak menghidap meningitis atau penyakit lain.

PENCEGAHAN

Walaupun penyakit ini penyakit yang berbahaya, bukan bermakna ia tidak boleh dicegah daripada berlaku.

Kini vaksin Hib boleh diberikan untuk mencegah daripada jangkitan kuman 'hemophilus influenzae' yang menyebabkan meningitis.

Kuman tersebut bukan sahaja menyebabkan meningitis tetapi juga boleh mengakibatkan penyakit lain seperti jangkitan telinga, otitis media dan radang paru-paru (pneumonia).

Vaksin atau imunisasi meningococcus yang sering diberikan kepada jemaah haji sama ada yang menunaikan haji atau umrah boleh mencegah daripada meningitis yang disebabkan oleh kuman 'neisseria meningitides'.

NASIHAT

Dr. Zulkifli menasihatkan ibu bapa supaya segera membawa anak-anak kepada doktor untuk memeriksa anak mendapat meningitis atau sebaliknya.

Ini kerana menurut beliau, tindakan ibu bapa yang melengah-lengahkan untuk berjumpa doktor akan membawa kesan buruk kepada anak jika mereka mendapat meningitis dan bukannya penyakit biasa lain.

''Pendapat doktor pakar perlu apabila ibu bapa mendapati tanda-tanda meningitis berlaku pada anak mereka,'' jelasnya.

Tambahnya, ibu bapa serta saudara-mara tidak perlu takut dengan ujian pengambilan tulang belakang atau lumbar puncture kerana ia adalah selamat dan tidak memudaratkan pesakit.

Sebaliknya jelas Dr. Zulkifli, penyakit meningitis yang tidak terkawal boleh meninggalkan kesan jangka panjang pada otak pesakit.

- Oleh Dr. Azlinariah Abdullah

Thursday, November 25, 2010

PESANAN BUAT DIRI SENDIRI DAN RAKAN-RAKAN



Gambaran Di Hari Qiamat Untuk Ingatan

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:
ⅰ- Pemimpin yang adil.
ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.
ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.
ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.
ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".
ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).
ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

✐ 'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :
ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.
ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.
ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka. (Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka. Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :
① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.




Thursday, November 18, 2010

Jom Jalan-jalan Ke Wetworld Shah Alam.

Pintu masuk utama


Jangan lupa bayar tiket dulu ye.
Hari cuti tiket untuk kanak-kanak RM8 (ikut ketinggian) , Dewasa RM10
Kalau tak silap mummy la..hari biasa lain harga ya..

Suasana yang selesa

Tengok tu...tak sempat tukar baju..terus terjun

Pelampung ni sewa RM7

Tempat menggelungsur...nampak macam best je...tapi mummy
tak mandi pun....peyet...ahaksss

Tempat yang mummy paling suka...boleh main gelungsur sampai bawah...
best sangat...

Kat bawah tu dalam sikit...kena hati-hati..
Sorry gambar kurang memuaskan...guna blackberry sebab
tak bawa kamera...

Tuesday, November 16, 2010

Menu Raya...l


Cadang-cadangnya besok nak masak Laksa Johor. Takde rendang...takder nasi impit tak mengapalah ye...Lagi pun mummy cuti satu hari saja. Majlis qurban pula akan berlangsung pada hari sabtu.

Pada sesiapa yang nak menu Laksa Johor boleh ambil ye...


gambar dari Sambal Belacan


LAKSA JOHOR


BAHAN-BAHAN

1) LAKSA
2 bungkus spageti [rebus hingga lembut]
1 biji timun [hiris bulat]
Daun kesum [hiris halus]
Tauge [celur]
Sedikit cili merah dan belacan [sambal]
Limau kasturi

2) KUAH

Minyak untuk menumis

5 biji bawang merah [hiris]

2 ulas bawang putih[hiris]

2.5 cm halia[hiris]

1 bungkus rempah kari ikan

1 mangkuk pati santan daripada sebiji kelapa

3 batang serai [titik]

2.5 cm lengkuas [titik]

1 hiris ikan parang, dipelah dua, dipanggang 3/4 masak dan dikisar

1 1/2 mangkuk santan cair

5 keping asam gelugur

200 g udang [rebus]

50 sen udang kering

1/2 biji kelapa parut [kerisik]

Garam secukupnya

CARA PENYEDIAAN

1. Panaskan minyak di dalam periuk. Tumis bawang merah, bawang putih dan halia hingga wangi.

2. Masukkan rempah kari dan kacau rata.

3. Masukkan pati santan, serai dan lengkuas. Biar kuah mendidih.

4. Masukkan isi ikan yang dikisar, kacau hingga sebati dan biar ia mendidih baru dimasukkan santan cair dan asam gelugur. Biar ia mendidih lagi baru dimasukkan udang, udang kering, kerisik dan garam. Masak hingga kuah pekat di atas api perlahan baru diangkat.

5. Hidangkan laksa bersama kuah dan bahan-bahan lain.

p/s - Laksa Johor kalau nak makan mesti ada sambal belacan baru lengkap dan terangkat...fuhhh


Sumber : kini2u.com


Thursday, November 4, 2010

ADA APA DENGAN 26?



Ada apa dengan 26?

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berAKAL" - Al-Imran ayat 190

Bencana Tahun 1500-2000:


26 Jan 1531 gempa bumi di Lisbon, Portugal, 30.000 orang tewas
26 Jan 1700 gempa di Laut Pasifik, dari Vancouver Island, Southwest Canada off British Columbia hingga Northern California, Pacific Northwest, USA. Dikenal sebagai megathrust earthquake.
26 Jul 1805 gempa bumi di Naples, Calabria, Italy, 26.000 orang tewas
26 Aug 1883 Gunung Krakatau meletus, 36.000 orang tewas
26 Dec 1861 gempa bumi di Egion, Yunani
26 Mar 1872 gempa bumi di Owens Valley, USA
26 Aug 1896 gempa bumi di Skeid, Land, Islandia
26 Nov 1902 gempa bumi di Bohemia, sekarang Czech Republic
26 Nov 1930 gempa bumi di Izu
26 Sep 1932 gempa bumi di Ierissos, Yunani
26 Dec 1932 gempa bumi di Kansu, Cina, 70.000 orang tewas
26 Okt 1935 gempa bumi di Colombia
26 Dec 1939 gempa bumi di Erzincan, Turki, 41.000 orang tewas
26 Nov 1943 gempa di Tosya Ladik, Turki
26 Dec 1949 gempa bumi di Imaichi, Jepun
26 Mei 1957 gempa di Bolu Abant, Turki
26 Mar 1963 gempa bumi di Wakasa Bay, Jepang
26 Jul 1963 gempa bumi di Skopje, Yugoslavia, 1.000 orang tewas
26 Mei 1964 gempa bumi di S. Sandwich Island
26 Jul 1967 gempa bumi di Pulumur, Turki
26 Sep 1970 gempa bumi di Bahia Solano, Colombia
26 Jul 1971 gempa bumi di Solomon Island
26 Apr 1972 gempa bumi di Ezine, Turki
26 Mei 1975 gempa bumi di N. Atlantic
26 Mar 1977 gempa bumi di Palu, Turki
26 Dec 1979 gempa bumi di Carlisle, Inggris
26 Apr 1981 gempa bumi di Westmorland, USA
26 Mei 1983 gempa bumi di Nihonkai, Chubu, Jepang
26 Jan 1985 gempa bumi di Mendoza, Argentina
26 Jan 1986 gempa bumi di Tres Pinos, USA
26 Apr 1992 gempa bumi di Cape Mendocino, California, USA
26 Okt 1997 gempa bumi di Italia

Tahun 2000 – kini …

Tsunami di Aceh 26 Desembe r'04,

Gempa Jogja 26 Mei 2006,

Tasik gempa 26 Jun 2010,

Tsunami Mentawai 26 Oktober 2010,

Merapi Meletus 26 Oktober 2010.

Ada apa dengan 26? Ternyata..dlm AL-QURAN, juzuk 26 surat Asy-Syu'ara yg didalamnya pengertian tenteng azab Allah...

Subhanallah …Maha Suci Allah….

Wednesday, October 27, 2010

Gambar-gambar lama

Ceramah Ugama anjuran Kelab Sukan Dan Sosial.
Tengok tu bos mummy yang pakai songkok dan berjanggut tu.

Penceramahnya Adik arwah Ustaz Asri
Best ceramah dia...suka dengar...

Saat baru tiba hotel Promenade kat KK.
Hotel ni memang dah jadi pot untuk orang-orang
opis mummy andai ada outstation kat Sabah.

Thursday, October 14, 2010

Jalan-jalan ICT

Gambar dah lama sebenarnya. Baru hari ni
mummy berkesempatan untuk upload gambar-gambar ni.
Buah hati mummy yang seramai 3 orang.
Adess tak nampak orangnya...
Pemandangan indah.
Cantik...kalau ada kamera DSLR tu
lagi best ambil gambar. Ni kamera
biasa je...
Eh...eh...mummy ke tu????

Tuesday, October 12, 2010

Apple...

Resepi Apple

Dah lama mummy cari resepi apple ni...akhirnya dapat juga kat blog
sesiapa yang rasa nak cuba...silakan..
simple je kan...tapi mesti sedap..


Ingredients

6 sweet, firm apples, such as Rome Beauties or Empires-peeled, cored, and cut into 8 to 10 wedges
1/3 cup lemon juice
4 tablespoons butter, melted
3/4 cup sugar
1/2 cup maple syrup
vanilla ice cream or whipped cream

Preparation

So easy to make~ turn on your broiler. Toss apples with the lemon juice, butter, and all but 2 tablespoons of the sugar. Arrange apples on a baking sheet in a single layer. Broil the apples about 8 inches from the heat for 8 to 10 minutes or until tender. Sprinkle with the remaining 2 tablespoons of sugar and broil until melted. Meanwhile, heat the maple syrup in a small saucepan over low heat. Serve the apples warm with vanilla ice cream, or whipped cream {I prefer ice cream} and drizzle with the warm maple syrup. Heavenly!

Thanks for sharing.

Monday, October 11, 2010

Detik2 terindah

Gambar dari Nabil potter.

Suka...suka...suka...cantik...cantik...canti...

Friday, October 8, 2010

Peraturan....

Jalan-jalan kat facebook tadi. So mummy terjumpa benda kat bawah ni. Minta izin ye tuan facebook untuk dikongsikan bersama-sama syahirul.com

Menarik juga pesanan ni...walaupun mungkin ada yang tak berapa kena tapi rasanya masih ada kebaikannya juga. So hayatilah satu persatu ye...


Kepada Bf anak aku,

Peraturan 1: Kalo ko sampai kat pagar umah aku pastu dok hon…hon, pastikan ko bawak barang yang nak dihantar..sebab ko takkan ambik ape2 atau sesapa.

Peraturan 2: Jangan ko pegang2 anak aku depan atau belakang aku. Ko boleh pandang dia, selagi mata ko tak merayau lebih dari paras leher anak aku. Kalo ko takleh jaga tangan ko dari dok pegang2 anak aku..aku boleh tolong cabut dan jaga tangan ko kat umah..

Peraturan 3: Aku tau skang nih fesyen budak2 pakai seluar londeh sampai nampak boxer atau spender ko. Aku ni open-minded, so aku takkan suruh ko pakai seluar tu elok2 cam manusia normal. Tapi, bagi memastikan yang seluar ko takkan terbukak atau dibukak semasa ber’dating’ ngan anak aku, aku akan pakai stapler gun kat dalam laci aku nih untuk lekatkan seluar ko kat pinggang.

Peraturan 4: Aku rasa mesti ko tau pasal kempen seks ‘selamat’ yang omputih dok canang hari2 kat tv atau internet. Kalo tak pakai perlindungan cam kondom atau lain2, ko mungkin akan dapat penyakit yang mungkin membunuh ko satu hari nanti. Meh sini aku nak bagitau, kalo ngan anak aku ni, aku lah pelindung tuh..dan aku akan mendatangkan sakit kat tubuh badan ko dan kemungkinan besar akan bunuh ko jugak. Paham?

Peraturan 5: Biasalah kalo ko nak berkenalan lebih baik ngan aku ni sebagai calon bapak mertua ko..ko nak berbual pasal politik, pasal sukan atau lain2 topik semasa. Aku takmo dengar semua tuh. Satu jer topik yang aku minat nak dengar: bila ko nak antar anak aku balik ke umah ni semula? Dan jawapan yang aku nak dengar cuma: “Awal.”

Peraturan 6: Aku rasa ko ni hensem, popular kat kolej/pejabat ko, banyak peluang nak dating ngan aweks2 lain yang lagi kiut-miut..aku takde hal ngan kelebihan ko tu..selagi anak aku pon ok dengan kepopularan ko. Tapi, sekali ko dah couple ngan anak aku, ko jangan pandai2 cari pompuan lain sampai la anak aku dah bosan ngan ko atau dia break-off ngan ko. Kalo ko wat anak aku nangis, aku pulak akan wat ko nangis.

Peraturan 7: Sementara ko menunggu anak aku bersiap, jangan dok mengeluh kalo dia bersiap lama sangat. Kalo ko nak orang yang punctual, ko leh dating ngan mat askar. Kalo ko bosan menunggu kat luar tu, tolong le wat ape yang patut, cam basuh keta aku atau cat pagar umah aku ni.

Peraturan 8: Tempat2 berikut adalah dilarang sama sekali korang pergi dating; tempat yang ada katil, ada sofa, ada rumput atau apa2 tempat yang leh duduk2 atau baring2. tempat2 yang takde kehadiran orang tua, polis, tok imam. Tempat2 yang gelap. Tempat2 yang membolehkan korang berpegang tangan/menari atau bersukaria. Tempat2 yang panas sampai membuatkan anak aku terpaksa pakai tshirt takde lengan..pakai short skirt. Tempat yang sejuk sampai ko kena panaskan badan anak aku. Movie yang romantic, berunsurkan cium2 tu elakkan. Movie pasal seksa kubur atau hari kiamat dibolehkan.

Peraturan 9: Jangan sekali-kali menipu aku. Aku ni nampak jer perut buncit, kepala hampir botak, tapi aku akan tau semua pergerakan ko dari spy2 aku. Kalo aku tanya ko nak pegi mana, dengan sapa lagi yang join ngan korang, ko ada satu peluang jer nak jawab dengan benar, tiada yang tak benar melainkan benar belaka. Aku ada satu senapang patah, satu cangkul dan lima ekar tanah yang penuh hutan kat belakang umah aku ni. Selalunya aku dok menembak khinzir kat situ. Kalo aku tembak kepala ko kat belakang tu, takde sapa yang nak tanye. Jangan main2 ngan aku.

Peraturan 10: Ko patut takut ngan aku ni..kalo boleh biar sampai sangat2 takut. Aku ni dok teringat2 lagi peristiwa bukit kepong. Sampai skang kalo ada orang datang umah senyap2 pastu dok berbual kat laman aku nak tembak..aku ingatkan komunis. Nanti dah abih dating, sampai kat pintu pagar, bukak pintu kereta dan angkat dua2 tangan ko tinggi2. Cakap dengan jelas “saya datang antar anak pakcik”. Pastu terus blah. Tak payah masuk minum teh. Kilauan matahari yang ko nampak kat tingkap umah aku ni ialah teropong senapang sniper aku.

Sekian, Yg sengaja menakutkan, Bapak Kepada Gf ko.



Monday, October 4, 2010

CARA TINGGAL JEJAK YANG TIDAK BERHEMAH

Pernah tak korang mengalami perkara macam ni????
Sakit betul hati bila jadi macam ni.
Rasa tertipu pun ada. Kalau betul pun nak mengaut keuntungan
buatlah secara berhemah.


Inilah yang keluar bila di klik pada nama tu.
Wey...bagi la salam dulu lain kali...biar orang tak menyampah
dan menyumpah.

Apa perasaan korang bila jadi benda macam ni pada korang.
Dah banyak kali terkena macam ni....

Friday, September 24, 2010

'IBUBAPA BUKAN LIABILITI'

Baca cerita ni dan hayati lah sepenuh nya……….insyaAllah kita boleh lakukan

kawan2.... untuk renungan bersama...

PETIKAN : 'Nota Hati Seorang Lelaki' ( Pahrol Mohd Juoi )

Ini adalah cerita benar. Cerita benar seorang penulis yang Berjaya.
Beginilah kisahnya...

Entahlah apa yang selalu bermain pada fikiran ayah. Apabila saya ingin
pulang kembali ke kota, dia kerap minta duit. Seakan-akan mendesak....

" Ada duit? Minta ayah sedikit.."

Saya masih ingat waktu itu kehidupan saya terlalu sukar. Untuk mendapat seratus ringgit di dalam poket pada satu-satu masa pun payah. Kalau balik kampung selalunya duit yang ada hanya cukup-cukup tambang. Mujurlah,isteri dan anak-anak saya sudah faham. Alhamdulilah mereka 'sporting' dan tidak banyak meragam.


"Emak, ayah asyik minta duit. Bukan tak mahu bagi, tapi saya memang tak ada duit," Bisik saya kepada emak. Emak seperti biasa, berwajah selamba, sukar ditembak reaksinya.


"Bagilah beberapa yang ada," cadang emak pendek.

"Takkan 5 ringgit?"


Emak mengganguk.

Saya rasa bersalah untuk memberi ayah wang sebanyak itu. Apalah yang
boleh dibeli dengan wang 5 ringgit....Tapi kerana tidak mahu menghampakan harapan ayah dan ikutkan cadangan emak, saya gagahi juga memberinya.

Ayah selalunya tersenyum menerima pemberian saya. Tetapi yang
mengejutkan ialah apabila kami sekeluarga berada dalam perut bas dalam perjalanan pulang ke kota. Di kocek anak saya sudah terselit wang sepuluh ringgit. Siapa yang bagi kalau bukan ayah? 10 tolak 5, saya masih 'untung' 5 ringgit. Gelihati mengenangkannya.

Begitulah selalunya tahun demi tahun. Apabila kami pulang ziarah ke
kampung, saya akan memberi pemintaan ayah. Kengkadang terlupa, tetapi ayah akan selalu mengigatkan. Akhirnya, saya memang sediakan peruntukan khas untuk diberikan kepada ayah setiap kali pulang kampung. Kedudukan ekonomi saya yang masih goyah kekadang hanya mengizinkan wang dua ringgit untuk diberikan kepada ayah. Ironinya, ayah tetap dengan pemintaannya dan tetap tersenyum apabila menerima. Tidak kira berapa jumlahnya. Emak terus-terusan selamba.
Saya masih sukar menandingi ketajaman rasa seorang isteri (emak) dalam memahami hati suaminya (ayah).

Begitupun setiap kali dalam perjalanan pulang, kocek anak saya akan
jadi sasaran. Kekadang itulah duit pelengkap membeli tiket pulang. Ayah akan setiap memasukkan duit yang melebihi jumlah saya berikan kepadanya.
Saya tidak mengambil masa lama untuk memahami apa maksud tersirat disebalik perlakuan ayah itu. Dia meminta wang pada saya bukan kerana 'tidak ada', tetapi dia ada sesuatu yang lebih besar ingin dicapainya atau disampaikannya.


Namun, secara bertahap-tahap buku tulisan saya semakin mendapat
sambutan. Bukan itu sahaja, perniagaan yang saya mulakan secara kecil-kecilan semakin membesar. Kalau dulu kami pulang ke kampung dengan bas, tetapi selepas beberapa tahun saya pulang dengan kereta milik sendiri. Saya masih ingat komen ayah ketika saya pulang dengan kereta kecil
Kancil milik kami sendiri.

"Nanti, besarlah kereta kamu ini...." ujur ayah senyum.

Apapun saya tetap memenuhi permintaan ayah setiap kali pulang ke
kampung. Wang saya dahulukan kepadanya. Dan ayah juga konsisten dengan sikapnya, ada sahaja wang yang diselitkan dalam kocek anak saya.

" Eh tak payahlah ayah..." sekarang saya mula berani bersuara. Ekonomi keluarga sudah agak stabil. Malu rasanya mengambil duit ayah walaupun perantaraan pemberian datuk kepada cucunya. Saya tahu dan sedar, hakikatnya ayah hendak memberi kepada saya sejak dulu, tetapi sengaja atau tidak ingin saya merasa segan, duit diberi melalui anak.

"Kenapa, dah kaya?" usik ayah. Hendak tak hendak, duit dikocek anak
tetap diselitkannya. Cuma sekarang bezanya, duit itu tidak lagi 'dikebas' oleh saya. Dan dalam hati, saya mula berasa senang kerana jumlah yang saya berikan kepada ayah, kini sudah melebihi apa yang mampu diselitkan ke kocek anak saya. Tidak semacam dulu lagi, duit pemberian ayah kepada anak saya sentiasa melebihi duit pemberian saya kepadanya.

Masin sungguh mulut ayah. Tidak sampai tiga tahun, kami bertukar
kereta!. Di samping menulis, saya menjadi penerbit. Perniagaan semakin rancak. Oleh sebab bilangan anak bertambah dan keperluan kerja yang meningkat saya sudah membeli MPV utuk kegunaan harian. Anak-anak mula menjejak menara gading.
Kehidupan semakin laju dan aktiviti semakin rancak. Namun sibuk
sekalipun saya tetap pulang menziarahi ayah dan ibu. Anehnya ayah tetap memberi kepada anak saya walaupun kini saya telah dikenali sebagai korporat yang berjaya.
Rupa-rupanya, ayah memberi bukan kerana kekurangan atau kelebihan kami, tetapi dia MEMBERI KERANA ALLAH. Mencontohi Allah al-Wahhab itu!

Anda ingin tahu apa pesan penulis itu kepada saya? Ya, mari kongsi
bersama :

" Kini aku benar-benar faham bahawa ibu ayah yang tua bukan beban dalam kehidupan di dunia, lebih-lebih lagi dalam kehidupan di akhirat. Mereka bukan 'liabiliti' tetapi sebenarnya aset untuk kita (walaupun istilah itu sebenarnya kurang atau tidak tepat kerana ibubapa bukan benda). Rugi betul siapa yang mempunyai
ibu bapa yang telah tua tetapi mengabaikannya.

"memberi kepada ibu bapa hakikatnya memberi kepada diri sendiri.
Walaupun itu bukan niat kita ketika memberi, tetapi percayalah rezeki berganda akan pulang kepada kita semula. DOA MEREKA MUSTAJAB. Harapan mereka kenyataan. Kasih mereka bekalan. Benarlah sepertimana sabda Rasulullah s.a.w, keredhaan Allah terletak kepada keredhaan
ibubapa."

Baiklah, inilah sebenarnya rahsia 'perniagaan' yang jarang-jarang
diperkatakan oleh tokoh korporat. Juga tidak pernah ditulis dalam
mana-mana buku perniagaan. Masih punya ibubapa? MEMBERILAH KEPADA MEREKA. Tidak ada?
Tidak mengapa, memberilah kepada anak-anak anda. Tidak ada juga?
Memberilah kepada sesiapa sahaja. Kita sentiasa
berfikir untuk memberi. Memberi kepada orang lain bererti memberi
kepada diri kita sendiri walaupun itu bukan maksud
kita ketika mula memberi!

Sahabat sekelian,

Cerita dibawah menjadi IBRAH bagi kita semua.

Apa yang paling utama dalam memberikan khidmat terakhir kpd ibu
ayah ialah MEMANDIKAN JENAZAHNYA, MENGKAPANKAN
TUBUH MULIANYA, MENYEMBAHYANGKAN JENAZAH NYA DAN MENGKEBUMIKAN
JENAZAHNYA. Lakukan dengan tangan2 kita sebagai
anak2. Lakukan sahabat, lakukannya jika ditakdirkan ibu ayah kita
meninggal dunia.

Wallahuaklam...



Thursday, September 2, 2010

NIKAH GANTUNG BOLEH MENCEGAH PENZINAAN


ARTIKEL

Dewan Pemuda PAS Pusat

23 Ogos ’10 / 13 Ramadhan 1431

NIKAH ‘KHITBAH’ (GANTUNG) BOLEH MENCEGAH PENZINAAN


1. Sedang pelbagai pihak seperti buntu mencari penyelesaian kepada barah sosial yang menjurus kepada pergaulan dan seks bebas [ zina ] serta rogol dan buang bayi berleluasa pada hari ini , Dewan Pemuda PAS menyarankan satu program atau projek besar iaitu " Taysir az Ziwaj " dilaksanakan , khasnya oleh pihak berwajib.

2. Taysir Az Ziwaj ialah " Permudahkan Proses Perkahwinan " terutama kepada anak - anak muda yang tidak berkemampuan dari segi material untuk mendirikan rumahtangga tetapi dalam masa yang sama mempunyai keinginan yang tinggi untuk hidup berpasangan .

3. Islam adalah agama yang penuh dengan rahmah dan berkah. Ia diutuskan oleh Allah swt Tuhan yang mencipta manusia bukan untuk menghalang atau menidakkan keperluan manusia seperti keinginan [ nafsu ] syahwah dan sebagainya tetapi Islam datang untuk membetulkan dan memandu manusia agar melunas keinginannya secara yang betul , benar dan baik .

4. Gejala seks bebas [ zina ] dan rogol adalah angkara nafsu yang tidak terkawal dan ia disalurkan secara tidak betul , tidak benar dan membawa keburukan kepada diri dan orang lain . Sedang Islam menggalakkan perkahwinan [ aqad nikah ] agar hati manusia tenteram dan tenang serta nafsu dapat dikawal . Ini membawa kebaikan kepada semua ummat manusia .ala

Firman Allah swt yang bermaksud :

dan kahwinkanlah orang - orang bujang [ lelaki dan perempuan ] dari kalangan kamu dan orang - orang yang soleh dari hamba - hamba kamu , lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin , Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah swt Maha Luas rahmat dan kurniaNya lagi Maha Mengetahui .

An Nuur : Ayat 32


5. Perkahwinan yang digalakkan oleh Islam ini sewajarnya dipermudahkan prosesnya agar generasi muda negara tidak liar dan kemaruk nafsu lalu terjebak dalam kancah seks bebas [ zina ]. Memudahkan prosesnya boleh dilakukan oleh pihak berwajib [kerajaan] seperti [ sekadar menyebut beberapa contoh ] :

  • Memberi peruntukan kepada pasangan muda yang ingin berkahwin
  • Memberi insentif sebagai galakan berkahwin
  • Mengurangkan karenah birokrasi yang menyulitkan
  • Kursus dan khidmat bimbingan perkahwinan secara percuma
  • Menganjurkan perkahwinan beramai - ramai yang menjimatkan
  • Mendidik masyarakat dengan budaya sederhana dalam majlis perkahwinan
  • Merendahkan hantaran perkahwinan

6. Antara kaedah mempermudahkan proses perkahwinan ini ialah Nikah Khitbah atau dalam bahasa mudah disebut oleh masyarakat kita sebagai Nikah Gantung . Nikah Khitbah adalah sama seperti nikah biasa mengikut hukum dan perundangan Islam yang mempunyai 5 rukunnya iaitu :

  • Suami
  • Isteri
  • Wali
  • Saksi
  • Aqad [ Ijab Qabul ]

cuma bezanya ialah pasangan pengantin [ suami isteri ] tidak tinggal serumah dalam tempoh - tempoh tertentu kerana beberapa keadaan seperti [sekadar menyebut beberapa contoh] :

  • Masih menuntut di kolej atau uniersiti
  • Tidak mempunyai kemampuan menyewa rumah
  • Belum bersedia menanggung komitmen kehidupan berumahtangga

justeru itu , buat tempoh tertentu pasangan suami isteri yang telah dinikahkan itu tinggal berasingan [ atas persetujuan bersama kedua - dua pihak ] dan barangkali tinggal bersama keluarga masing sehinggalah mereka merasakan segala halangan diatas telah selesai dan mereka benar - benar bersedia mengharungi kehidupan berumahtangga yang besar tanggungjawabnya.

7. Kelebihan Nikah Gantung ini ialah mereka adalah pasangan suami isteri yang sah mengikut hukum agama dan undang - undang negara . Andai dalam tempoh itu mereka bertemu , keluar makan , dating , study bersama bahkan kalau mereka terlanjur sekalipun mengadakan hubungan seks , maka apa yang mereka lakukan itu tidak salah atau tidak haram .

8. Andai berlaku kehamilan , maka pasangan itu tidak perlu panik terutama pihak gadis yang hamil kerana ia menghamilkan anaknya yang sah nasab [ keturunan ] . Bahkan nanti mereka tidak perlu malu dan menjauhkan diri dari keluarga kerana keluarga pula akan menyambut kedatangan bayi itu dengan bangga dan bermaruah .

9. Kes buang bayi yang berleluasa hari ini rata - ratanya adalah ekoran rasa panik dan hilang pertimbangan akibat maludan hilang maruah dari pasangan terbabit. Malah mereka juga takut untuk kembali kepangkuan keluarga justeru mereka mengetahui bahawa hubungan mereka salah dan mereka hamil hasil hubungan terlarang . Ia memalukan keluarga dan mencemarkan maruah bangsa dan agama . Akhirnya , jalan pintas dan terdesak yang ada pada mereka ialah buang bayi tersebut dengan harapan selesai masaalah dan beban yang mereka hadapi tanpa mereka menyedari bahawa akan mencetus bencana yang lebih parah kepada sosial negara .

10. Sebenarnya Nikah Khitbah ini pernah dilakukan dalam masyarakat Arab . Menurut amalan tersebut , sewaktu majlis pertunangan , ia dilangsungkan sekali dengan majlis aqad nikah [ halflun nikah ] tetapi mempelai tidak boleh tinggal sekali [serumah] sehingga berlangsungnya pula majlis perkahwinan [haflul Qiran] . Terkadang tempoh itu [ antara pertunangan dan perkahwinan menjangkau tahun lamanya.]

11. Dalam masyarakat Melayu , amalan ini sebenarnya pernah diamalkan sebelum ini dengan nama Nikah Gantung . Ia pernah di kaji oleh beberapa Anthropologist seperti Paletz , Djamour dan Jones. Mereka mengistilahkan Nikah Gantung sebagai "Suspended Marriage Contract" iaitu satu fenomena sosial yang diamalkan oleh masyarakat Islam di Asia tenggara .

12. Malah menurut Abdul Jalil Borhan , perkara yang berkaitan dengan Nikah Gantung terdapat dalam seksyen 112 [dalam bahagian 5] enakmen Pentadbiran Agama Islam Johor.

Perbahasan Hukum

13. Salah satu dalil yang digunakan oleh sebahagian para alim ulama' ialah Perkahwinan Rasulullah saw dengan Aishah rha. menurut hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim , Rasulullah saw telah mengahwini Aishah ketika berumur 6 tahun dan hanya duduk serumah ketika Aishah berumur 9 tahun . Hadis ini menjadi dalil berlakunya aqad nikah , maka bukan menjadi kewajipan bagi mempelai untuk terus tinggal serumah terutama atas persetujuan kedua pihak untuk beberapa tempoh yang dipersetujui.

14. Apabila pasangan pengantin [ nikah gantung ] bersetuju untuk tinggal berasingan kerana beberapa perkara yang diambil kira seperti yang saya sebutkan di atas tadi , maka tidaklah berbangkit isu nafkah batin [ jima' \ bersetubuh ] . Apa yang timbul ialah perbahasan dari segi nafkah zahir [ material ] . Berkait perkara ini , kita mempunyai beberapa pandangan :

a] Mazhab Zahiri seperti yang dinyatakan oleh Ibn Hizam iaitu nafkah ini [ nafkah zahir ] wajib dengan berlakunya aqad , maka selepas sahaja aqad nikah , suami wajib memberi nafkah zahir kepada isterinya .

b] Pandangan Jumhur ulama' iaitu nafkah zahir itu hanya wajib apabila isteri memenuhi syarat - syarat tertentu seperti isteri menyerahkan diri kepada suami [ berpindah ke tempat suami ] , boleh melakukan istimta' [ mengambil keseronokan] , jima' [ bersetubuh ] , isteri tidak keluar rumah tanpa izin suami dan seumpamanya .

15. Nikah khitbah dapat disimpulkan bahawa : bebanan nafkah itu tidak diwajibkan ke atas suami sekiranya kehidupan biasa suami isteri belum berlaku . Bagaimanapun sekiranya suami isteri tersebut keluar bersama , maka tiada halangan dari segi hukum syara' kerana mereka adalah suami isteri yang sah. Demikian juga andai berlaku kehamilan maka bayi itu sah dan mereka boleh menjalani kehidupan berkeluarga seperti biasa yang sah. Tidak perlulah mereka melarikan diri , buang bayi dan menggugurkan bayi atau membunuhnya .

16. Tegasnya saya sebutkan disini , terutama kepada pihak berkuasa agama , ibu bapa dan seluruh anggota masyarakat termasuk anak - anak muda agar mereka kembali kepada cara hidup Islam . Walaupun nikah gantung ini kelihatan seperti baru dalam negara kita bagi sesetengah pihak , tetapi ia lebih baik dari kita membiarkan anak - anak gadis dan teruna kita berpeleseran , bergaul bebas lalu akhirnya mereka terjebak dalam kancah seks bebas dan penzinaan yang memalukan . Bukan sahaja maruah keluarga dan agama tercalar , murka Allah swt itulah yang paling ditakuti.

Disediakan Oleh

Ust.Nasruddin Hassan At Tantawi

Ketua Pemuda

Dewan Pemuda PAS Pusat