Followers

Friday, December 23, 2011

AKHIRNYA 8A MILIK SI KAKAK...

TAHNIAH

Buat anak mummy kerana berjaya memperolehi 8A dalam PMR.
Berkat usaha akhirnya kejayaan telah dikecapi.
Pastinya gembira menerima kejayaan ini meskipun
waktu ini kakak tengah demam. Dapat result pun melalui sms sahaja.
Nampaknya lepas ni mummy terpaksa mengotakan janji-janji mummy
pula....kena beli hadiah....
Nantikan ya...

Doa mummy semoga jadi anak yang soleh dan berjaya dunia dan akhirat.
Amin...

Friday, December 9, 2011

Happy Birthday buat si Abang...

Nak tau...sebenarnya masa ni belum tiba lagi birthday dia...
tapi disebabkan masa tu sepupu-sepupu dia dari kampung datang
bercuti...dia pun excited la awalkan sambutan birthday dia tu walaupun tarikh sebenar
seminggu lebih lagi. Dan disebabkan rasa kasihan dan lebih kepada
tak sampai hati mummy pun bergegasla pergi ke kedai
belikan kek harijadi untuk dia.
Dah janji belah kek je....hadiah dan lain-lain kemudian...

Atas permintaan juga kek pilihan dia sendiri...

Antara sepupu dia yang ada...

Happy birthday Abang...moga jadi anak yang soleh dan mendengar
nasihat mummy...Amin..

Wednesday, November 30, 2011

TAKLIMAT KHAS SBPA

Ada sesiapa yang dapat surat ni tak???
Ada taklimat khas tentang Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) oleh
Dato' Presiden Ceupacs pada 5hb nanti.
Mesti ramai yang ternanti-nanti apakah bakal diutarakan nanti.
Mummy antara orang yang bertuah kerana menerima jemputan pada hari itu.
So apa-apa cerita akan mummy upload nanti ye...
Kepada kawan-kawan yang sama-sama dapat jemputan tu kita jumpa di sana ya...


ok bye bye
Ada sesiapa nak ajukan soalan tempek kat sini nanti andai berkesempatan
mummy akan tanyakan...

Tuesday, November 22, 2011

CORAT CORET WAKTU BALIK KAMPUNG

Inilah adalah siaran tertunda ye...
Gambar-gambar diambil sewaktu mummy balik kampung tempohari.
Tujuan balik kampung adalah kerana perbicaraan harta pusaka.
Satu ingatan...setiap harta pusaka hendaklah diselesaikan dengan
segera. Ini adalah untuk kebaikan orang yang telah pergi tu.


Ini adalah merupakan rumah peninggalan arwah mak dan ayah.
Rumah dan tanah ini telah diamanahkan untuk adik mummy
yang bongsu. Memandangkan beliau tidak bekerja jadi kami sepakat
untuk menyerahkan rumah ini kepadanya. Rumah ini jugalah
yang menjadi tempat kami berhimpun sewaktu balik berhari raya di kampung.
Memang gamatlah rumah ini bila semua ahli keluarga berhimpun.

Ini adalah halaman rumah. Siap ada gazebo hasil keras tangan adik ipar
mummy. Best lepak kat sini waktu petang sambil menghirup udara segar.
Gambar ni mummy ambil waktu pagi...tengok tu kabus...yang menunjukkan
betapa sejuknya waktu pagi...

Alamak...ada pula yang terselit tukang cuci kereta ni...
Rumah yang nampak bumbung kat depan rumah ni adalah merupakan
satu projek perumahan yang sedang berjalan. Tak lama lagi tempat mummy ni
jadi sibuklah bila perumahan ni siap.

Ini pula projek keluarga mummy.
Dulu bangunan ni merupakan bangunan rumah kedai arwah mak.
Sekarang sedang dalam proses baikpulih dan nak dijadikan tadika.
Projek hasil idea kakak mummy. Kata kakak kalau tak jadi tadika pun
kita usahakan cari guru mengajar Al-Quran dan ajar anak-anak kampung.
Sekurang-kurangnya dapat juga pahala untuk mak dan ayah.

Dah hampir siap dah. Besar juga bangunan ni...
Kata hubby kalau rumah tak muat boleh duduk kat tadika ni...

Okeh....itu saja untuk hari ni....
Alhamdulillah...proses perbicaraan harta keluarga mummy berjalan dengan
baik. Sebelum ke pejabat tanah mummy adik-beradik dah berbincang dulu.
Tak mahu timbul rasa tak puas hati. Apa yang penting semuanya dapat
diselesaikan dengan lancar dan harap-harap Arwah juga dapat bersemadi dengan
aman di sana.
AL-FATIHAH UNTUK MAK DAN AYAH...

Thursday, November 3, 2011

Menu untuk anak-anak...

Traditional

San Remo Reg No5 Spaghetti 500g

Minggu-minggu terakhir persekolahan ni anak mummy pun dah liat nak g sekolah. Macam-macam alasan yang diberikan...kat sekolah dah tak belajar lah dan pelbagai lagi ditambah lagi dengan musim hujan sekarang ni...masing-masing memang liat nak bangun pagi....

Musim ni jugalah mummy akan mencari-cari resepi apa yang nak dimasak untuk anak-anak.
Sikit susah bila si abang tak suka makan nasi manakala si adik asik nak nasi. Dua-dua kena masak....aduh...teramatlah M nye....

Seperti biasa mummy jengahla ke blog kawan-kawan yang suka masak ni...n tertarik ngan resepi Spagetti Seafood Marinara kat blog curlybabe's . Anak mummy memang suka sangat makan spagetti ni....



Ingredients:-
1 packet spaghetti
some olive oil
salt
water
Boil all the above till al dente and drained.

Sauce:-

1 small bottle PREGO' tomatoes sauce + 1 bottle water(same bottle) or more
1-2 tomato diced/chopped
1 carrot shredded
1 big onion diced
2 garlics diced/chopped
1 capsicum diced-(optional)
1 small can button mushrooms slice
some medium prawns
some squids
$2 lala-(or mussels,optional)
1 tbsp chili powder
2 tsp Italian herbs
1 tbsp pepper
1 tbsp black pepper
1 cube chicken stock
salt to taste
oil

mozzarella cheese shredded sprinkle on top
cheddar cheese shredded sprinkle on to
parmesan cheese sprinkle on top

Method:-
Heat oil and saute garlics, add in onions and stir till soft. Add in carrots,capsicum, and stir well. Add in chili powder,pepper,black pepper, Italian herbs,chicken cube and stir. Add Prego sauce, mushrooms,prawns, squids and lala and stir well. Add in water to estimate how much runny preferred, if wants thick then less water. Add salt let simmer for a while and turn off heat.Pour onto boiled spaghetti and sprinkle with mozzarella, parmesan and cheddar cheese. Ready and serve hot.

Friday, October 14, 2011

Al-Quran dalam telefon bimbit hukumnya harus

Petikan dari harian metro.

Kemuykilan :

SAYA ada kemusykilan mengenai aplikasi al-Quran di dalam telefon bimbit. Saya baru menggunakan telefon bimbit Samsung Galaxy dan ada memuat turun aplikasi al-Quran dari perisian Andriod Market.
Aplikasi al-Quran itu percuma. Adakah menjadi kesalahan jika saya meletak telefon saya di dalam poket seluar dan sering membawa telefon berkenaan ke dalam tandas?

ARIF
Selangor


Jawapan :

HUKUMNYA adalah harus untuk mempunyai telefon bimbit yang mempunyai aplikasi al-Quran. Bagi menjaga kesucian al-Quran, aplikasi al-Quran tidak dibuka ketika berada di tempat kotor seperti tandas. Membawa telefon berkenaan bersama-sama ke dalam tandas dibenarkan apabila ia tidak dibuka atau diakses ketika itu. Ini kerana aplikasi al-Quran dikira tidak wujud ketika masa itu. Kita boleh ibaratkan ia seperti seorang hafiz memasuki tandas, tidak menjadi kesalahan asalkan dia tidak membaca al-Quran dalam tandas kerana perbuatan itu boleh menjejaskan kesucian al-Quran.


Nota Kaki : Dengan pelbagai kecanggihan yang kita perolehi sekarang diharap persoalan ini
dapat membantu kita. Mummy sendiri berasa was-was bila nak bawa handset ke dalam tandas.
Semoga jadi panduan.

Thursday, September 29, 2011

12 BARISAN MANUSIA....MENUJU KE AKHIRAT



Barisan pertama:

Di iringi dari kubur dlm keadaan tidak bertangan & berkaki . keadaan ini
dijelaskan melalui seruan Allah S.W.T :
"Mereka orang2 yg menyakiti hati jiran sewaktu hidup mereka. Mereka yg
sombong & tidak berbuat kebaikan kepada jiran tetangga akan mendapat
kehinaan didunia maupun di akhirat".
Firman Allah 'aku akan memalingkan hati orang yg sombong serta takbur di
muka bumi ini dengan tiada alasan yg benar dari (memahami) ayat2 ku(yg
menunjukkan kekuasaan ku),itulah balasan & tempat kembali mereka adalah
neraka".

Barisan ke-2:

Di iringi dari kubur dlm bentuk babi hutan datang seruan Allah
"mereka orang yg meringan2kan solat sewaktu hidup,sesungguhnya orang yg
memelihara solat 5 waktu akan dihindari dari siksa kubur sebaliknya, mereka
yg mengabaikan maka waktu dia mati, Mayatnya akan dihimpit oleh liang lahat
sehingga berselisih tulang rusuk."
Rasulullah saw bersabda "sesungguhnya seorang hamba apabila dia berdiri
untuk bersolat,maka di letakkan semua dosanya di atas kepala & kedua2
bahunya, maka setiap kali dia rukuk atau sujud, berjatuhanlah dosa2 itu.

Barisan ke-3:

Di iringi dari kubur dgn bentuk keldai & perut penuh ular serta kala
jengking
"mereka adalah orang yg enggan membayar zakat ketika hidupnya walaupun pada
ketika itu mereka tergolong dlm orang yg berkemampuan.
Inilah balasannya & tempat kembali mereka adalah neraka.

Barisan ke-4:

Diiringi dari kubur dlm keadaan darah memancut keluar dari mulut
"Mereka adalah antara orang yg suka berdusta ketika berjual beli.
Berniagalah dengan jujur serta amanah agar hasil yg diperoleh datang dari
sumber yg halal.

Barisan ke-5:

Diiringi dari kubur dalam keadaan berbau busuk seperti bangkai ketika itu
Allah menurunkan angin sehingga bau busuk itu menganggu ketenteraman padang
mahsyar
"Mereka ini adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka, takut
diketahui oleh manusia tetapi tidak pula takut kepada Allah. inilah
balasannya & tempat mereka juga adalah neraka.

Barisan ke-6:

Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala terputus dari badan mereka adalah
orang yg dahulunya menjadi saksi palsu.

Barisan ke-7:

Diiringi dari kubur tanpa lidah tetapi mengalir darah & nanah dari mulut
mereka. Me reka ini adalah orang yg enggan memberi kesaksian kebenaran.

Barisan ke-8:

Diiringi dari kubur dlm keadaan terbalik,kepala kebawah & kaki ke atas. M
ereka adalah orang yg melakukan zina.
Tempat mereka juga adalah di neraka. Sabda rasulullah "tiada bersunyi2an
antara seorang lelaki & wanita,melainkan wujudnya syaitan sebagai orang
ketiga antara mereka".

Barisan ke-9:

Diiringi dari kubur dengan wajah hitam & bermata biru, sementara dlm diri
mereka penuh dengan api gemuruh mereka adalah orang yg makan harta anak
yatim dengan cara yang tidak sepatutnya.

Barisan ke-10:

Diiringi dari kubur dlm keadaan tubuh berpenyakit sopak & dipenuhi kusta. M
ereka ini adalah orang yg derhaka kepada ibu bapa sewaktu hidupnya.

Barisan ke-11:

Diiringi dari kubur dlm keadaan buta,gigi panjang seperti tanduk lembu
jantan,bibir terjuih hingga ke dada & lidah terjulur hingga ke perut serta
keluar pelbagai kotoran yg menjijikkan.
Mereka ini adalah orang yg minum arak sewaktu hidupnya.

Barisan ke-12:

Diiringi dari kubur dengan wajah bersinar2 seperti bulan purnama. mereka
melalui titian Siratulmustakim seperti kilat.
Datang suara dari sisi Allah yang memaklumkan "mereka semasa hidupnya adalah
orang yg beramal salih & melakukan kebaikan.
Mereka juga menjauhi perbuatan derhaka, memelihara solat lima waktu &
meninggalkan dunia dalam keadaan bertaubat.
Inilah balasan mereka & tempat kembali mereka adalah syurga, beroleh
keampunan, kasih sayang & keredhaan Allah S.W.T"


BACALAH YASSIN

RASULULLAH s.a.w telah bersabda yang bermaksud:
"Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan", iaitu:
1. Apabila orang lapar membaca surah Yaasin, ia boleh menjadi kenyang.
2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.
3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.
4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.
5. Jika terpenjara akan dibebaskan.
6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.
7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.
8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan
siksanya.
9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.
10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.
11. Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati
dan hati al-Quran itu ialah Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin,nescaya
Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.
12. Sabda Rasulullah s.a.w lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka
membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris
bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah,
menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan
jenazahnya".
13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca
Yaasin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya.
Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam
kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.
14. Rasulullah s.a.w bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua
rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yaasin dan rakaat
kedua Tabaroka. Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya pada hari
kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi
kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang
meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.

Tuesday, September 20, 2011

Cemburu Berdarah - Metro hari ini

USUNG...anggota polis mengangkat jenazah Suriani yang ditikam rakan serumah.

SUNGAI PETANI: “Abah, ada orang pengsan di depan rumah,” kata pesara tentera, Azmi Md Salleh, 50, mengungkap semula kata-kata anak lelakinya yang memaklumkan kejadian seorang wanita pengsan dan berlumuran darah di depan rumah mereka di Taman Semarak, Sungai Pasir, dekat sini, petang semalam.

Dalam kejadian jam 5.30 petang, wanita pengkid berketurunan Siam berusia 25 tahun itu menikam teman serumahnya, Suriani Md Saad, 29, yang juga rakan sekerjanya di sebuah kilang di Bakar Arang, dekat sini, menggunakan sebilah pisau akibat cemburu.

Suriani meninggal dunia dalam keadaan berlumuran darah di ruang tamu rumah sewa mereka sebelum mayatnya ditemui penduduk berhampiran.

Suspek kemudian bertindak menikam dirinya sebelum dipercayai cuba meminta pertolongan daripada jiran.


Azmi yang sedang berehat di rumahnya segera keluar dan terkejut apabila mendapati seorang wanita dalam keadaan lemah tiba-tiba rebah di tepi pintu rumahnya.


Menurutnya, dia kemudian menarik wanita berkenaan masuk ke rumahnya lalu menghubungi polis untuk tindakan lanjut.



P/s : Apa nak jadi dengan dunia sekarang ni....bunuh membunuh dah jadi perkara biasa. Setiap hari kejadian bunuh

dapat kita baca di dada-dada akhbar. Sedih sangat bila perkara seperti ini terjadi di kalangan kita umat islam. Kemana perginya pegangan dan didikan yang diberikan selama ini. Siapakah yang harus dipersalahkan dalam hal ini???

Thursday, September 8, 2011

IMPORTANT TIPS 2

IMPORTANT TIPS



Health - Very Very Important Tips



Answer the phone by LEFT ear.

Do not drink coffee TWICE a day.

Do not take pills with COOL water.

Do not have HUGE meals after 5pm.

Reduce the amount of OILY food you consume.

Drink more WATER in the morning, less at night.

Keep your distance from hand phone CHARGERS.

Do not use headphones/earphone for LONG period of time.

Best sleeping time is from 10pm at night to 6am in the morning.

Do not lie down immediately after taking medicine before sleeping.

When battery is down to the LAST grid/bar, do not answer the phone as the radiation is 1000 times.



Friday, August 12, 2011

SUBHANALLAH...



Subject:
Cara mudah mencari muka surat dlm Quran..!!! SubhanALLAH.....




MasyaALLAH kemudahan dalam membuat ibadah…..sama-sama kita berkongsi maklumat ini…semoga pahala berterusan buat mereka yg menyampaikan info ini yang memudahkan seluruh umat Islam insyaALLAH…..

Wassalam


Cara mudah mencari muka surat dlm Quran..!!! Mari Kita Cuba....! Al-Quran adalah peninggalan Rasulullah kpd kita semua umatnya. Ada 2 benda yg Nabi Muhammad s.a.w tinggalkan kepada kita iaitu Al-Quran dan juga Sunnah utk kita semua amalkan. Berapa kali korang baca Al-Quran sehari? 1 kali? 2 kali atau dalam solat sahaja? Pahala paling senang nk dapat adalah melalui pembacaan Al-Quran kerana setiap huruf diberikan 10 pahala, tambahan pula Al_Quran adalah kalam Allah (dtg daripada Allah sendiri bukan diciptakan manusia)

Tip yg nk kongsikan ni adalah cara utk menghafal muka surat setiap juzuk Al-Quran. Memang menakjubkan kerana hanya dengan menggunakan formula matematik ringkas, kita dapat tau muka surat setiap juzuk Al-Quran.

Jom sama2 kita belajar...

Contoh 1
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 5 di halaman ke berapa:
5-1 = 4, 4 perlu didarab dengan 2 jadi 4 x 2 = 8
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 5 adalah pada halaman 82
Sekarang lihat pada Quran dan anda akan lihat Juzuk 5 bermula pada halaman 82. Menarikkan?

Contoh 2
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 10 di halaman ke berapa:
10-1 = 9, 9 perlu didarab dengan 2 jadi 9 x 2 = 18
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 10 adalah pada halaman 182

Contoh 3
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 23 di halaman ke berapa:
23-1 = 22, 22 perlu didarab dengan 2 jadi 22 x 2 = 44
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzu 23 adalah pada halaman 442

Subhanallah, memang menakjubkan kan kawan2. Sama2 kita kongsikan kepada kawan2 kita, adik2 kita, famili2 kita supaya kita sama2 mendapat pahala...

Dipanjangkan info ini..moga dipanjangkan pahala bagi yg menulisnya.

Thursday, July 28, 2011

JADUAL HARIAN SEORANG MUSLIM DI BULAN RAMADHAN


SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN AL-MUBARAK


4.00 pagi Bangun

Berdoa kepada ALLAH dengan doa :
Segala puji bagi ALLAH yang telah menghidupkan aku setelah DIA mematikan
aku dan kepadaNYAlah aku akan dikembalikan. Berniatlah untuk melaksanakan
sebanyak-banyak kebaikan hari itu. Mandi dan membersihkan diri.
Mengambil wudhu dan memakai pakaian yang suci untuk beribadah,
berwangi-wangian.

4.20 pagi Solat Sunat Taubat

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat taubat 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, rakaat kedua
selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah
tangan memohon ampun kepada ALLAH. Menangislah menyesali dosa-dosa.

Solat Sunat Tahajjud

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat tahajjud 2 rakaat kerana ALLAH
Taala. Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, rakaat
kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang,
angkatlah tangan berdoa kepada ALLAH.

Solat Sunat Hajat

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat hajat 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Selepas Al-Fatihah rakaat pertama baca ayatul Kursi 1 kali.
Selepas Al-Fatihah rakaat kedua baca surah Al-Ikhlas 11 kali. Ketika sujud
terakhir baca 11 kali dan sertakan di dalam hati segala hajat-hajat kita.

Solat Sunat Witir

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat witir 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Selepas salam, bangun lagi dan sembahyang witir 1 rakaat.
Perbanyakkan berdoa kepada ALLAH dengan penuh rasa kehambaan, rendah diri,
meminta-minta, merintih-rintih, agar ALLAH ampunkan dosa-dosa kita,
taubat kita, terima amalan kita, memperkenankan doa dan permintaan kita.

5.00 pagi Makan Sahur

Menggosok gigi dan membersihkan sisa-sisa makanan di mulut.

5.28 pagi Bersiap menunggu waktu Subuh dengan membaca Al-Quran atau
berselawat.

Sembahyang sunat Subuh, sembahyang Subuh berjemaah.
Selesaikan wirid harian di tikar sembahyang atau baca Al-Quran hingga terbit
matahari.

7.00 pagi Membuat persiapan ke tempat kerja.

Melangkah ke tempat kerja dengan membaca Bismillah dan doa kepada ALLAH
agar semua aktiviti kita diberkatiNYA. Sentiasa berselawat kepada Rasulullah
SAW sama ada menyebutnya atau di hati.
Banyakkan istigfar/meminta ampun. Melaksanakan kerja dengan bersemangat dan
penuh
bertanggungjawab. Datangkan rasa bahawa ALLAH sentiasa memerhati kerja-kerja
yang di lakukan dan yakinlah DIA akan membalas segala kebaikan yang kita
buat.

10.00 pagi Sembahyang Sunat Dhuha

Ia adalah sumber rezki yg berkat kalau istiqamah diamalkan.

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat dhuha 2 rakaat kerana ALLAH Taala.
Penuhi masa rehat tengahari dengan menambah ilmu atau membaca Al-Quran.
Elakkan sungguh-sungguh dari melakukan dosa walaupun kecil dan perkara yg
sia-sia.

Contoh dosa-dosa : mengumpat mengutuk, menyindir yang menyakitkan orang,
bergaul bebas tanpa menjaga syariat seperti berbual dengan bukan muhrim
mengenai perkara yang tiada sangkut paut dgn kerja.

12.45 tgh Bersiap untuk solat Zohor.

Menunggu waktu bersembahyang dengan berselawat. Solat Zohor berjemaah.
Laksanakan juga solat sunat Rawatib Bersujud. Syukur setelah selesai
sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yg
memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.

4.15 ptg Bersedia untuk solat Asar.

Solat Asar berjemaah. Laksanakan juga solat sunat Qabliyah. Bersujud
syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima
kasih kepada ALLAH yg memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.

5.30 ptg Persediaan Malam

Membeli barang-barang keperluan berbuka dan sahur
Tanpa berlebih-lebih. Ingatlah walaupun syaitan dirantai tetapi nafsu
masih ada dlm diri kita !!!

6.30 ptg Memperbanyakkan doa sebelum berbuka.

Kerana di waktu itu adalah masa yang mustajab doa. Ingatlah sabda
Rasulullah SAW : "Ramai orang yang berpuasa, yang mereka dapat hanya
lapar dan dahaga", merintihlah kepada ALLAH memohon agar amalan kita
diterima.

Apabila masuk waktu magrib.

Bacalah doa dan berbuka :
Wahai Tuhan, kerana Engkaulah aku berpuasa, kepada Engkaulah aku beriman
dan dengan rezki engkaulah aku berbuka. Berbuka puasa dengan makanan
manis seperti buah kurma dan meminum air, terus menunaikan solat maghrib
berjemaah, setelah itu barulah makan makanan berat.

8.00 mlm Solat Isya' berjemaah dan diteruskan dengan solat Terawih.

Cuba pertahankan solat terawih walau bagaimana keadaan sekalipun kerana
fadhilatnya amat besar. Bacalah Al-Quran dengan penuh tawadhuk, seeloknya
baca dengan bertadarus ( berkumpulan bergilir-gilir, seorang baca, yang
lain menyemaknya), cuba khatamkan membaca Al-Quran paling kurang satu
kali sepanjang ramadhan. Kebanyakan imam-imam besar mengkhatamnya dua kali
dalam sehari (60 kali sebulan Ramadhan)

11.00 mlm Memperbanyakkan istigfar sebelum tidur.

Berniatlah utk puasa esok hari dgn berniat : Sahaja aku berpuasa hari
esok untuk menunaikan puasa ramadhan yg wajib ke atasku , tahun ini kerana
ALLAH Taala. ( JANGAN LUPA!!!)

Tidur awal agar dapat bangun utk beribadah.
Bacalah doa sebelum tidur :
Dengan namaMU Ya ALLAH! Aku hidup dan mati. Ingatlah tidur adalah mati
yg sementara, kemungkinan kita dipanggil ALLAH ketika tidur

Thursday, July 21, 2011

Kreativiti yang kreatif....

Moh kite kreatifkan minda dengan idea-idea yang menarik.
Terus-terang mummy katakan mummy ni memang seorang
yang tak kreatif...susah sangat nak perah otak untuk dapatkan
idea yang menarik tapi hari ni mummy dapat idea dari
http://childmadetutorials.blogspot.com
memang simple dan menarik...
nak tahu cara-caranya silalah ke blog tersebut...











Tuesday, July 12, 2011

KADANG-KADANG KITA TAK TERFIKIR PUN...

R E N U N G-RENUNGK A N:


1) Dari bujang-kahwin No. 1 ---- No.2 ----- DLL.

2) Dari pakai moto kap --- kancil-wira --- Honda ---- seterusnye..

3) Badminton ----- Golf ----

4) Rumah sewa---- rumah murah ---rumah teres --- banglow....

5) Technician ----supervisor ----- engineer --- manager...

6) Tv 14' --- 21' --- 29' ---- Home theather...

7) Sg Danga --- Tanjung Leman --- Langkawi ---- Hadnyai --- Bangkok ..

8) Dalam semua segi kita mau kan perubahan kearah yang lebih baik dan
glamour...

9) mancing kat parit /longkang ---- sungai --- kolam (bayar punye)----
laut dalam (sewa bot mewah).......
Kalong

.....
T E T A P I...


KITA JUGA LUPA....
SEMAKIN BANYAK KITA KECAPI KEJAYAAN, SEMAKIN HAMPIRLAH SAAT KEMATIAN
KITA....

DITAKUTI SEMAKIN BERJAYA, KITA SEMAKIN LUPA, SEMUA YANG KITA DAPAT
ADALAH
PEMBERIAN TUHAN...'ON LOAN'...

SETIAP KALI KITA BUAT ACTION PLAN ATAU BUAT REVISION, BERAPA BANYAKKAH
KITA MASUKKAN ITEM-ITEM YANG MEMBAWA KEARAH 'PERSEDIAAN UNTUK MATI'

Umpamanya:

1) tak sembahyang ---- pastikan sembahyang-- -jadikan amalan.....

2) banyak maksiat ----- kurangkan ----- hapuskan....

3) Bangi ---- madinah ---- mekah---

4) sedekah RM1.00 ---- RM10.00 --- RM100.00/

5) sembahyang dirumah --- sembahyang di surau/masjid. ....

6) 5 jam sehari menonton TV ----- 3 jam TV & 2 jam majlis ILMU......

7) 3 jam baca suratkabar/majalah /internet ----- 2 jam majalah/surat
khabar/internet & 1 jam membaca AL QURAN /selawat , zikir.

8) Apa-apa aktiviti yang hasilnya adalah untuk AKHIRAT.

Tetapi apa yang banyak berlaku pada ZAMAN AKHIR ini ialah PERSONAL
improvement banyak kepada kearah KEDUNIAAN SEMATA. Perkara berkaitan
AKHIRAT slowly di ketepikan... . .


Contohnya:

Kalau dulu rajin dan tak tinggal 5 waktu, tetapi beransur-ansur. .......

Kalau dulu tak kenal DANGDUT/KARAOKE. .. bila tuhan beri kenaikan pangkat &

gaji lebih benda seperti ni dah jadi biasa... Macam macam lagi yang kita
pun sedia maklum dan tahu... malah berlaku dikalangan ahli keluarga kita,
jiran, rakan-rakan, DLL.
Jadi samalah kita membuat BALANCE ACTION PLAN,
BALANCE OBJECTIVE & TARGET dan BALANCE IMPROVEMENT.

Tuhan beri semua makhluk didunia ini 24 jam sehari, tiadalah seorang pun
yang mendapat kurang atau lebih barang sesaat pun...
Tuhan juga memberi
kita peluang untuk menggunakan masa yang ada untuk di manafaatkan. ..

dengan sebaik mungkin.. Tuhan hanya mahu kita beramal selama lebih
kurang 40~~50 tahun demi untuk mendapat balasan Syurga untuk selamanya...

......infiniti. ......

Semuga tuhan terus memberi kita petunjuk dan hidayah untuk kita berjaya
di dunia dan akhirat.
1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin..

2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus ..

3.. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.

4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung disyurga mengikut
kehendak mereka.

5. Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung diudara tidak di bumi
dan tidak di langit sampai hari kiamat.

6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak
misik..

7. Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka
diseksa beserta jasadnya hingga sampai hari Kiamat.'


Telah bersabda Rasullullah S.A.W:

'Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat
pada hari mereka keluar dari kuburnya:-

1. Orang-orang yang mati syahid.

2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.

3. Orang berpuasa di hari Arafah.'

Sekian untuk ingatan kita bersama.

Wassalam.

Thursday, July 7, 2011

MARI BELAJAR BUAT CANDY

MARI KAWAN-KAWAN KITA BELAJAR BUAT CANDY.

TAK LAMA LAGI DAH NAK RAYA...
CANDY NI PASTINYA AKAN JADI KEGEMARAN KANAK-KANAK.
RESEPI ASAL MUMMY DAPAT DARI BLOG
MUMMY TAKNAK TRANSLATE DARI BI KE BM YE...
BAGI YANG KURANG MAHIR TU AMBIL LA KAMUS...

Crock-Pot chocolate candy~

OMGOSH it's so easy.

Crock-Pot Candy...

You just layer everything in the cooker and wait.

2 lbs. (36oz) salted dry-roasted peanuts... Put the peanuts in the bottom of a 4-quart slow-cooker.
4 oz. (4 squares) German's sweet chocolate... Layer the chocolate over the peanuts, beginning with the sweet chocolate...
1 12-oz package semisweet chocolate chips...followed by the chocolate chips...
2 and a half lbs white almond bark and then the almond bar.

Set the temperature on low and cook for 3 hours, covered.

DO NOT STIR THE MIXTURE.

Stir with wooden spoon after 3 hours... After 3 hours, stir the mixture with a wooden spoon....
Stir until smooth... until smooth.
Drop the candy into cupcake pan liners... Drop the candy into cupcake pan liners...
Using about 2 tablespoons per liner... using about 2 tablespoons per liner.

Allow the candy to cool completely before removing the cupcake liners.

Makes 30 to 40 pieces.

Packaged candy... I packaged my candies left in their cupcake liners, cause I think it's cute that way....

...but I think the cupcake liners are to be removed.
CPCC...
Crock-Pot chocolate candy~

2 lbs (36 oz) salted dry-roasted peanuts

4 oz (4 squares) German's sweet chocolate

1 12-package semisweet chocolate chips (about 2 cups)

2 1/2 lbs white almond bark

Put the peanuts in the bottom of a 4-quart slow-cooker. Layer the chocolate over the peanuts, beginning with the sweet chocolate, followed by the chocolate chips, and then the almond bark. Set the temperature on low and cook for 3 hours.DO NOT STIR THE MIXTURE. After 3 hours, stir the mixture with a wooden spoon until smooth. Drop the candy into cupcake pan liners, using about 2 tablespoons per liner, Allow the candy to cool completely before removing the cupcake liners. Makes 30 to 40 pieces


(SELAMAT MENCUBA)

Tuesday, June 28, 2011

MARI BELAJAR MENGENALI BILL ELEKTRIK ANDA

Sekarang ini heboh naik sana naik sini.
Harga barang makan naik,
Harga barang pakai naik,
Astro nak naik,
pendek kata semua nak naik.....
ni bulan depan bil TNB pulak naik jadi
di sini mummy nak bawa kawan-kawan
untuk belajar mengenali bil elektrik kita di rumah.
Mummy akui mummy sendiri tak pernah ambil peduli tentang
bil ni walaupun sememangnya kerja mummy pun
ada kaitan dengan elektrik. Mungkin juga sebab selama ni bukan
mummy yang bayar bil di rumah...so apa aku kisah...ye tak???
Bila dah terasa perbelanjaan semakin meruncing...
maka barulah kesedaran untuk berjimat cermat itu timbul.

Klik gambar dibawah untuk tumbesaran dan baca ye...
sumber dari TNB

Bil lama
Bil Baru
Bagi sesiapa yang tau lebih detail bolehla lawati website TNB

Tariff Rates

Domestic Consumer” means a consumer occupying a private dwelling, which is not used as a hotel, boarding house or used for the purpose of carrying out any form of business, trade, professional activities or services.
TARIFF CATEGORYUNIT
RATES
1.
Tariff A - Domestic Tariff
For the first 200 kWh (1 - 200 kWh) per monthsen/kWh21.8
For the next 100 kWh (201 - 300 kWh) per monthsen/kWh33.4
For the next 100 kWh (301 - 400 kWh) per monthsen/kWh40.0
For the first 100kWh (401 - 500 kWh) per monthsen/kWh40.2
For the next 100 kWh (501 - 600 kWh) per monthsen/kWh41.6
For the next 100 kWh (601 - 700 kWh) per monthsen/kWh42.6
For the next 100 kWh (701 - 800 kWh) per monthsen/kWh43.7
For the next 100 kWh (801 - 900 kWh) per monthsen/kWh45.3
For the next kWh (901 kWh onwards) per monthsen/kWh45.4
The minimum monthly charge is RM3.00